Jaqueta de vellut morat

    next
    prev
  • Museu d'Història de Sabadell (cc-by-nc-nd 4.0) Walden/Museu d'Història de Sabadell
  • Museu d'Història de Sabadell (cc-by-nc-nd 4.0) Walden/Museu d'Història de Sabadell
  • Museu d'Història de Sabadell (cc-by-nc-nd 4.0) Walden/Museu d'Història de Sabadell
  • Museu d'Història de Sabadell (cc-by-nc-nd 4.0) Walden/Museu d'Història de Sabadell
  • Museu d'Història de Sabadell (cc-by-nc-nd 4.0) Walden/Museu d'Història de Sabadell

Jaqueta de vellut morat

Creador: 
Rosa Vilamala i Joaquima Vilamala
Cronologia: 
1883-1889
Gènere: 
Dona

Cos de vestit de dona de vellut morat, amb obertura davantera sencera, cordada amb gafets. Davant i darrere està acabat en punta. Per davant hi ha dues pinces que arriben fins a l'alçada del pit; l’esquena està tallada amb una costura central i dos costadets per banda amb costures laterals. Màniga sastre, estreta, poc bufada, acabada lleugerament acampanada amb una obertura de 6 cm al puny. Coll de tira, folrat amb una punteta que sobresurt lleugerament. L’interior està reforçat per 13 barnilles (dues reforcen els gafets a cada costat de l'obertura). Els gafets estan intercalats (gafet i gafeta), fet que permetia que no es descordés sol. Sota l’aixella hi ha una dessuadora i una zona embuatada que donava volum al pit. A cada costura hi ha una barnilla. Les costures estan ben folrades, a mà. Les vistes són negres. La cinta que cenyeix la peça a la cintura conté el nom de les modistes (una part s’ha perdut): “Rosa y Joaquina... BARCEL...”.

Vocabulari

Vellut

Teixit de seda, de llana, de cotó, etc., llis d’una cara i de l’altra cobert de pèl, curt, tallat.

Gafet

Peça en forma de ganxo o croc que ficada dins d’una anelleta serveix per a cordar o descordar dues coses o parts d’una cosa. Gafeta: Anelleta per on es passa el gafet. Poden ser metàl•liques o bé fetes de fil.

Pinça

Plec cosit per a estrènyer certes parts d'un vestit (TERMCAT)

Barnilla

Cadascuna de les làmines llargues, fortes i flexibles que formen l'armadura que sosté un paraigua, una ombrel·la, una cotilla, un ventall, etc. En el cas de les barnilles dels vestits, aquestes solien estar folrades o, en alguns casos, amagades a les costures o entre el folre i el teixit exterior de la peça. tot i que en un inici es feien de barba de balena (anomenades aleshores "balenes"), se'n troben també de metàl·liques, de celul·losa o altres materials.

Dessuadora

Peça de roba, tira de cuir, etc., que es posa a la part interior de l’aixelleró, d’un barret, etc., perquè embegui la suor.

Firma

Rosa y Joaquina Vilamala

Les germanes Rosa i Joaquima Vilamala treballaven com a modistes a Barcelona. Són dues de les professionals que s'han pogut identificar gràcies a l’existència d’etiquetes en peces que van ser fetes per elles, en concret s’han localitzat en dos cossos de vestit. En una de les peces l'etiqueta s'ha conservat sencera: "ROSA Y JOAQUINA VILAMALA BARCELONA", mentre que a l'altra està tallada, i només s'hi pot llegir el principi del nom i l’origen geogràfic. Es tracta de dos cossos de vestit de patronatge molt similar que es poden datar probablement de principis a la dècada dels anys 80 del segle XIX. Van ser confeccionats tenint amb cura els detalls i ben acabats; les costures interiors, que queden a la vista, estan recobertes amb una veta, que dóna un aspecte molt ben acabat a la peça. Les puntades que aguanten la cinta a la cintura segueixen un dibuix geomètric, característic d’algunes modistes.

La primera referència que es coneix és la seva presència a l’Anuari Riera de l’any 1896, cal observar que apareixen localitzades en dues adreces diferents: Rosa al carrer Condal, núm. 24, 3r pis i Joaquima al carrer Junqueres, núm. 16, 3r pis 1a porta. El 1897 només apareix a l'anuari Joaquima, que es mantenia a l'adreça de l'any anterior.

Veure'n més +
Veure'n menys -

Context

1883-1889

Aquest segon període fou el que va precedir els inicis de la moda posterior, anomenada per la historiografia tradicional “modernista”. Estilísticament es trobava encara dins la moda del polissó, tot i que incloïa diversos canvis pel que fa a la silueta general. El vestit anà evolucionant cap a una nova concepció del cos femení i, tot i no perdre el polissó fins a les darreries de la dècada, s’observa que aquest perdé part del seu volum. L’estructura del vestit era menys brusca que en la dècada anterior pel que fa als volums, però, en canvi, la línia fou més severa. El cos s’entallà a la figura femenina i el tall baixà fins més avall del ventre amb una forma apuntada, de vegades dividida en dos. El coll, alt, feia més esvelt el bust i mantenia el cap apartat de la resta del cos. Les mànigues es mantenien estretes, adaptades a les formes naturals dels braços. La moda adquirí un posat rígid en comparació amb l’ondulació i el joc de moviments barroquitzants del període anterior. Els cossos eren més rígids, més estrets i embarnillats. Les peces de festa podien anar escotades, amb un coll en forma de V i emprar jocs de transparències. En general, però, es tractava d’un vestit que empresonava el cos femení aïllant-lo de l’exterior, tot i deixar-ne intuir les formes. Sovint, de la part posterior sortien dues aletes molt llargues, que quedaven situades sobre el polissó.

Les espatlles reduïren llargada, com ja s’havia apuntat a finals del període anterior. Les faldilles perderen volum, retornant a unes línies geomètriques i rectes. Es perdé el joc bicolor dels teixits en voga durant el període anterior i es recuperà el color uniforme, amb aplicació d’ornamentació. En alguns casos es podien utilitzar dos teixits de textures diferents d’un mateix color i així donar un joc de profunditats i volums. Cap a 1883 se li afegí una mitja cua, a moda de llagosta marina i que en alguns casos era mecànica i es podia allargar o escurçar. La línia de la silueta era diagonal. A partir de 1884 el polissó perdé volum i la cua s’escurçà. L’ornamentació era de caràcter decorativista, tot i que es situava en punts clau de l’estructura del vestit, sense que es tractés d’una decoració exuberant ni tampoc desmesurada. Es troben molts elements de caràcter floral i vegetal, de vegades brodats al teixit, o bé passamaneria aplicada. Es combinaven diversos teixits per tal de crear un joc de textures i sovint es recreava una brusa amb un bolero o una jaqueta a sobre. Les cintes, galons i llaçades eren recursos habituals per ornamentar les peces, així com els escots de berta per als vestits de nit. El coll adquirí també importància en el plantejament del vestit i assolí una alçada important. En els casos en que els cossos es cordaven amb botons, aquests esdevenien també ornamentals.

...

El segle XIX fou especialment revelador en molts aspectes, sobretot pel que fa a la crisi de l’Antic Règim i a la construcció de l’estat liberal a Espanya. En termes econòmics Catalunya se situà al capdavant de la revolució industrial a nivell de l’Estat espanyol i la ciutat de Barcelona fou coneguda sota la denominació de “La fàbrica d’Espanya”. La burgesia es consolidava com la classe dominant i, amb ella, una nova manera d’entendre el comerç, el consum, l’oci i les relacions socials, així com mols altres aspectes de la vida quotidiana, cultural i econòmica.

Barcelona, que es feia cada vegada més forta com a capital europea, emprengué un creixement molt important a nivell urbanístic: més enllà dels intents de reformular l’antiga ciutat encara dins de muralles de la primera meitat de segle, s’aconseguí demolir-les vers 1854, durant el període progressista d’O’Donnell, i poder, així, pensar en un creixement real, que es veié concretat en el Pla Cerdà, després que el projecte de Rovira i Trias fora rebutjat per Madrid.

La Renaixença catalana, la voluntat de fer renéixer el català a nivell cultural i literari després d’un període de decadència, i l’aparició de les primeres forces polítiques catalanistes ajudaren a fer de la segona meitat de segle un període ric i definitori per a la cultura catalana.

Durant el segle XIX la moda, tant masculina com femenina, evolucionà de manera canviant i diversa. Mentre que el vestit per a la dona canvià dècada a dècada, fins a assolir les formes característiques el modernisme –un dels moments històricament més pletòrics– el vestit masculí emprengué un camí que desembocaria en la simplificació de les formes, els colors i els teixits, en una cerca incessant de la creació d’una imatge d’home de negocis homogènia.

L’aparició d’un gran nombre de revistes de modes, tant internacionals com en llengua castellana i catalana, la millora de les comunicacions així com de la premsa escrita en general, contribuïren a fer dels canvis del vestit una constant i en cada temporada hi havia novetats. El segle XIX fou també el segle de l’aparició del grans creadors de moda, que posaren els fonaments per al desenvolupament de l’Alta costura. A París, creadors com Worth, Doucet o Caillot Soeurs, conceberen la creació de moda com una creació d’autor, en què el nom del creador era un valor afegit a la peça. En paral·lel al que succeïa a París, a Catalunya començaren a aparèixer alguns noms reconeguts, que etiquetaven les seves peces. Curiosament, en el cas català aquests eren noms de dona, de modistes que a poc a poc havien anat consolidant el seu negoci. La primera modista que tenim constància que etiquetés els seus vestits és Virgínia Vellay, de la qual ens n’ha arribat una peça amb etiqueta que data de 1876. Però, després d’ella en vingueren moltes més: Renaud, Molist, Solà, Valls...

Veure'n més +
Veure'n menys -

Fitxa tècnica

Número d'inventari: 
5716
Tipus de peça: 
Indumentària civil femenina
Denominació de la peça: 
Cos de vestit
Procedència: 
Barcelona, Catalunya
Any: 
c.1883
Etiqueta: 
Ús: 
Exterior
Tècnica de confecció: 
Mixta
Tacte: 
Vellutat
Tipologia d'ús: 
Indumentària d'inspiració internacional
Ornamentació: 
Punta
Color: 
Vermells
Material: 
Seda

Bibliografia

Valora

Vídeo relacionat

La construcció de la Torre Eiffel de París, 1887-1889