Conjunt de cos de màniga curta i faldilla de tafetà de seda beix amb ornaments violetes

    next
    prev
  • Centre de Documentació i Museu tèxtil de Terrassa (c) Quico Ortega/Centre de Documentació i Museu tèxtil de Terrassa
  • Centre de Documentació i Museu tèxtil de Terrassa (c) Quico Ortega/Centre de Documentació i Museu tèxtil de Terrassa
  • Centre de Documentació i Museu tèxtil de Terrassa (c) Quico Ortega/Centre de Documentació i Museu tèxtil de Terrassa
  • Centre de Documentació i Museu tèxtil de Terrassa (c) Quico Ortega/Centre de Documentació i Museu tèxtil de Terrassa
  • Centre de Documentació i Museu tèxtil de Terrassa (c) Quico Ortega/Centre de Documentació i Museu tèxtil de Terrassa
  • Centre de Documentació i Museu tèxtil de Terrassa (c) Quico Ortega/Centre de Documentació i Museu tèxtil de Terrassa

Conjunt de cos de màniga curta i faldilla de tafetà de seda beix amb ornaments violetes

Creador: 
María Roux
Cronologia: 
1863-1869
Gènere: 
Dona

Conjunt format per dos cossos i una faldilla confeccionats en tafetà de seda de color beix guarnit amb brodats en relleu de color lila, cintes de setí del mateix color i puntes de diferents mides. El cos llarg és ajustat amb escot en forma de V i coll solapa postís guarnit amb una sanefa brodada de floretes, cinta de setí i puntes. Per les puntes de l’escot passa una cinta de vellut negre. Davant té obertura central que es corda amb quatre botons fins a la cintura on hi ha aplicat un llaç del mateix teixit. A cada costat de l’obertura dues pinces donen forma al pit. El cos s’allarga en un faldó que queda obert davant i també al centre del darrere d’on surten dues cues: una formant un plec amb forma de pic i per sota una altra més llarga perfilada amb punta de 15cm d’ample. Les mànigues són llargues amb forma de pagoda a la part inferior. La guarneix una sanefa formada per cintes desfilades i puntes que emmarquen bollats de setí lila baixant des de la copa fins al puny. L’interior està folrat amb sarja de seda de color marfil, amb dues barnilles davant i cinta per ajustar la cintura on va cosida la cua més llarga folrada amb tul. El cos curt segueix el mateix patró excepte per l’escot, amb forma de barca, les mànigues curtes i el faldó, lleugerament més curt i sense la cua llarga. Es corda davant amb cinc botons folrats i les mànigues tenen forma de globus. Tot està decorat amb puntes, brodats florals i cintes de setí lila. L’interior té el mateix folre de sarja de seda, amb dues barnilles davant, però a més té una peça encerada en forma de mitja lluna unida a la part inferior de cada cisa que la protegeix de la suor. I una altra peça rodona embuatada des de la cisa fins al pit per donar-li volum. La faldilla té cintura de 2,5cm del mateix teixit on es recull la faldilla amb dos petits plecs davant i darrere amb plecs tubulars per donar volum i amplitud a la cua. Es corda al centre del darrere amb dos gafets a la cintura. El davant baixa recte, amb forma de trapezi, guarnit amb un brodat central en relleu de flors i fulles que s’alcen amunt i s’estenen pels costats. Per sota hi ha dos volants aplicats del mateix teixit coberts amb punta. La part posterior de la faldilla s’uneix a cada costat del davant, cobrint parcialment els laterals, i s’allarga en una cua rodona perfilada amb cinta desfilada de color lila, brodats i un volant frunzit del mateix teixit beix. L’interior està folrat amb entretela només des de mitja faldilla fins al baix on hi ha una banda aplicada a sobre de gasa d’uns 12cm d’ample. Tota la vora porta un rivet de cinta trenada. Etiqueta interior amb les dades de la modista: "Mme. María Roux. Modas. Calle O'Donnell, 40. SEVILLA". Descripció tècnica extreta de la base de dades IMATEX, del Centre de Documentació i Museu Tèxtil de Terrassa

Vocabulari

Tafetà

Lligat fonamental de plana. Teixit en què trama i ordit s'entrecreuen un a un.

Setí

Teixit de seda, cotó, lli o fibres químiques amb lligat característic de les trames, que produeix a una cara un efecte llis i brillant. Ras.

Brodat

Ornament fet sobre un teixit amb passades d’agulla emprant fils de cotó, llana, seda, argent, etc. Brodat a la basta. Brodat al realç. Brodat al teler, al tambor.

Vellut

Teixit de seda, de llana, de cotó, etc., llis d’una cara i de l’altra cobert de pèl, curt, tallat.

Pinça

Plec cosit per a estrènyer certes parts d'un vestit (TERMCAT)

Faldó

Part d’una peça de vestir, o de l’armadura antiga, que penja sense cenyir-se al cos. (DIEC)

Barnilla

Cadascuna de les làmines llargues, fortes i flexibles que formen l'armadura que sosté un paraigua, una ombrel·la, una cotilla, un ventall, etc. En el cas de les barnilles dels vestits, aquestes solien estar folrades o, en alguns casos, amagades a les costures o entre el folre i el teixit exterior de la peça. tot i que en un inici es feien de barba de balena (anomenades aleshores "balenes"), se'n troben també de metàl·liques, de celul·losa o altres materials.

Tul

Teixit de seda, cotó o fibres sintètiques, transparent o translúcid, de malla reixada, fet generalment amb tres sèries de fils que fan, successivament, un d’ordit, i dos de trama. (DIEC)

Cisa

És la part inferior de la copa de la màniga per on es cus amb la resta del cos.

Dessuadora

Peça de roba, tira de cuir, etc., que es posa a la part interior de l’aixelleró, d’un barret, etc., perquè embegui la suor.

Gafet

Peça en forma de ganxo o croc que ficada dins d’una anelleta serveix per a cordar o descordar dues coses o parts d’una cosa. Gafeta: Anelleta per on es passa el gafet. Poden ser metàl•liques o bé fetes de fil.

Volant

Banda de roba prisada, arrufada amb tavelles, que, solament cosida o clavada per la vora superior, serveix d’adorn a un vestit.

Frunzit

Conjunt de plecs petits o arrugues, més o menys regulars. Resultat de recollir una roba reduint-la a menys extensió.

Rivet

Doblec repuntat amb què es guarneixen i reforcen les vores de la sabata o de l'espardenya.

Sarja

Teixit que presenta un lligat quadrat i uns solcs diagonals formats per bastes d'ordit en una cara i de trama en l'altra.

Firma

María Roux

Modista de Sevilla situada a l'adreça carrer O'Donnell, núm. 40. El Museo de Artes y Costumbres Populares de Sevilla conserva dos vestits de carrer datats entre 1876 i 1882 on hi figura l’etiqueta "Maria Roux / Calle O'Donnell, 40 / Sevilla".

Veure'n més +
Veure'n menys -

Context

1863-1869

Després d’uns anys en què els vestits havien adquirit uns volums exagerats i s’ornamentaven amb profusió d’elements, a partir de 1863 el vestit retornà a unes formes més contingudes. La decoració, tot i ser-hi molt present, es distribuïa en funció de les línies tectòniques de les peces i la moda esdevingué, en línies generals, de caràcter estructuralista. Els volums del cos de la dona adoptaren una estructura geomètrica i estable. La silueta es dividí segons les parts del vestit, marcant on s’acabava una i on començava l’altra, i aquesta distribució de volums es feu de manera rectilínia. La cintura era recta i a una alçada natural, i d’ella naixia la faldilla, amb volum, que s’anà desplaçant cada vegada més cap a la part posterior del vestit. Les mànigues s’estrenyeren fins a adoptar un volum natural al braç que es generalitzà al voltant de 1864. En algunes toilettes es podien trobar paltons o sobrefaldilles (anomenades túniques a l’època) que es sobreposaven creant un joc de volums. Desapareixeren els volants que havien caracteritzat el període anterior. Ara l’ornament habitual eren les cintes i galons, que delimitaven l’estructura i creaven solidesa, lluny de l’efecte volàtil que es creava en les toilettes de la dècada dels anys 50. Els teixits eren plans, de quadres o ratllats, seguint una línia estructuralista, tot i que en alguns figurins s’observen alguns vestits estampats, solien ser llisos. Es troben cossos de vestit curts a la cintura, paltons cenyits i de línia trapezoïdal, cossos amb aletes per darrere, amb faldó llarg a mode de túnica,  boleros i elements d’abric com les esclavines.

El cos adquirí volums definits i rotunds al llarg d’aquesta dècada i va anar perdent corporeïtat cap al final: ja vers el 1869 els malucs perderen amplitud i el mirinyac perdé protagonisme.

...

El segle XIX fou especialment revelador en molts aspectes, sobretot pel que fa a la crisi de l’Antic Règim i a la construcció de l’estat liberal a Espanya. En termes econòmics Catalunya se situà al capdavant de la revolució industrial a nivell de l’Estat espanyol i la ciutat de Barcelona fou coneguda sota la denominació de “La fàbrica d’Espanya”. La burgesia es consolidava com la classe dominant i, amb ella, una nova manera d’entendre el comerç, el consum, l’oci i les relacions socials, així com mols altres aspectes de la vida quotidiana, cultural i econòmica.

Barcelona, que es feia cada vegada més forta com a capital europea, emprengué un creixement molt important a nivell urbanístic: més enllà dels intents de reformular l’antiga ciutat encara dins de muralles de la primera meitat de segle, s’aconseguí demolir-les vers 1854, durant el període progressista d’O’Donnell, i poder, així, pensar en un creixement real, que es veié concretat en el Pla Cerdà, després que el projecte de Rovira i Trias fora rebutjat per Madrid.

La Renaixença catalana, la voluntat de fer renéixer el català a nivell cultural i literari després d’un període de decadència, i l’aparició de les primeres forces polítiques catalanistes ajudaren a fer de la segona meitat de segle un període ric i definitori per a la cultura catalana.

Durant el segle XIX la moda, tant masculina com femenina, evolucionà de manera canviant i diversa. Mentre que el vestit per a la dona canvià dècada a dècada, fins a assolir les formes característiques el modernisme –un dels moments històricament més pletòrics– el vestit masculí emprengué un camí que desembocaria en la simplificació de les formes, els colors i els teixits, en una cerca incessant de la creació d’una imatge d’home de negocis homogènia.

L’aparició d’un gran nombre de revistes de modes, tant internacionals com en llengua castellana i catalana, la millora de les comunicacions així com de la premsa escrita en general, contribuïren a fer dels canvis del vestit una constant i en cada temporada hi havia novetats. El segle XIX fou també el segle de l’aparició del grans creadors de moda, que posaren els fonaments per al desenvolupament de l’Alta costura. A París, creadors com Worth, Doucet o Caillot Soeurs, conceberen la creació de moda com una creació d’autor, en què el nom del creador era un valor afegit a la peça. En paral·lel al que succeïa a París, a Catalunya començaren a aparèixer alguns noms reconeguts, que etiquetaven les seves peces. Curiosament, en el cas català aquests eren noms de dona, de modistes que a poc a poc havien anat consolidant el seu negoci. La primera modista que tenim constància que etiquetés els seus vestits és Virgínia Vellay, de la qual ens n’ha arribat una peça amb etiqueta que data de 1876. Però, després d’ella en vingueren moltes més: Renaud, Molist, Solà, Valls...

Veure'n més +
Veure'n menys -

Fitxa tècnica

Número d'inventari: 
11904
Tipus de peça: 
Indumentària civil femenina
Denominació de la peça: 
Vestit
Procedència: 
Sevilla
Etiqueta: 
Ús: 
Exterior
Tècnica de confecció: 
Mixta
Tipologia d'ús: 
Indumentària d'inspiració internacional
Ornamentació: 
BrodatCintaPuntaBotonsLlaçTulMotius floralsMotius vegetalsRivet
Color: 
MarronsVioletes
Material: 
Seda

Bibliografia

Valora