Cos de vestit amb solapes i aplicacions de punta

    next
    prev
  • Museu d'Història de Sabadell (cc-by-nc-nd 4.0) Walden/Museu d'Història de Sabadell
  • Museu d'Història de Sabadell (cc-by-nc-nd 4.0) Walden/Museu d'Història de Sabadell
  • Museu d'Història de Sabadell (cc-by-nc-nd 4.0) Walden/Museu d'Història de Sabadell
  • Museu d'Història de Sabadell (cc-by-nc-nd 4.0) Walden/Museu d'Història de Sabadell
  • Museu d'Història de Sabadell (cc-by-nc-nd 4.0) Walden/Museu d'Història de Sabadell

Cos de vestit amb solapes i aplicacions de punta

Creador: 
Francisca Vila de Coll
Cronologia: 
1877-1882
Gènere: 
Dona

Jaqueta d'inspiració masculina amb pitrera que crea la sensació d’una falsa brusa. Obertura davantera total que tanca amb botons inspirats en una ostra o un mol·lusc de color verdós. La jaqueta és de lli verd, folrada de seda verd fosc. A les vores de les solapes hi ha dues franges espolinades al teixit, que combina trama i ordit de fil verd i blanc, creant un efecte i un joc de colors. Aquestes solapes no segueixen per darrere. Al pit s’ha aplicat blonda de color cru, amb motius florals, folrat de seda verd fosc, on hi ha els traus i s’hi ha cosit els botons. Els botons queden amagats per aquest encaix, que format per dues tires de 7 cm d’ample, cosides i doblegades tot disminuint l’amplada segons la forma de la jaqueta. Màniga llarga, de sastre, amb puny bufat, amb llacet de vellut de seda verd fosc. A la part superior de la màniga hi ha un plec, cosit per dos punts, que crea no només un efecte de volum sinó també un joc de llum i ombra. Molt cenyit al cos. El coll és alt, de tira, una mica creuat per davant. S’ha aprofitat la mateixa franja del teixit. Per darrera acaba amb dues aletes. El patronatge és l’habitual amb dos costadets per banda, l’obertura central corbada per tal de fer l’efecte bufat desitjat i dues pinces. Per dins l’acabat està fet a mà, amb les costures obertes. Hi ha 12 barnilles, a cada costura (4 als costadets, 1 a la costura central i 2 als laterals), 4 a les pinces i una als botons, per tal de donar rigidesa. Cenyit a la cintura per una cinta de setí amb l’etiqueta estampada de la modista. Comparteix característiques estilístiques amb altres peces confeccionades per la modista Francisca Vila de Coll que pertanyen a la mateixa dècada.

Vocabulari

Pitrera

Tros de tela més o menys llarg i ample que cobreix la part superior del pit o bé part anterior de la camisa o d’una altra peça.

Espolinat

Teixit que porta mostres o dibuixos aïllats, produïts valent-se dels espolins.

Blonda

Punta teixida amb dues classes de seda, l’una de torsió fluixa i l’altra de torsió molt forta, o amb fibres químiques.

Puny

Part o allargament de la màniga que cobreix el puny.

Vellut

Teixit de seda, de llana, de cotó, etc., llis d’una cara i de l’altra cobert de pèl, curt, tallat.

Aleta

Petit faldó que s'obre en la part inferior d'una peça de cos, generalment per sota la cintura.

Barnilla

Cadascuna de les làmines llargues, fortes i flexibles que formen l'armadura que sosté un paraigua, una ombrel·la, una cotilla, un ventall, etc. En el cas de les barnilles dels vestits, aquestes solien estar folrades o, en alguns casos, amagades a les costures o entre el folre i el teixit exterior de la peça. tot i que en un inici es feien de barba de balena (anomenades aleshores "balenes"), se'n troben també de metàl·liques, de celul·losa o altres materials.

Costadet

Part lateral del tors, tallada en diverses peces, que permeten entallar i ajustar la peça sobre el cos.

Pinça

Plec cosit per a estrènyer certes parts d'un vestit (TERMCAT)

Setí

Teixit de seda, cotó, lli o fibres químiques amb lligat característic de les trames, que produeix a una cara un efecte llis i brillant. Ras.

Firma

Francisca Vila de Coll

Francisca Vila de Coll és una altra de les modistes que s'ha pogut identificar gràcies a la localització d’etiquetes en peces fetes per ella. Es tracta de cossos de vestit on el nom de la modista apareix estampat a la seva cinta interior, sobre una tira de seda: "FRANCISCA VILA DE COLL BARCELONA". Totes les peces tenen una correspondència en el patronatge emprat, el tall i els recursos ornamentals són molt similars. En tots els casos es tracta d’una confecció molt acurada, tant a l'interior com a l'exterior, amb materials de qualitat, com ara els botons amb forma d’ostra, de molta originalitat, que van ser usats en algunes de les peces. Aquestes característiques podrien fer pensar en una modista amb un taller important i una confecció molt pulcra.

Les referències sobre Francisca Vila de Coll són escasses: va aparèixer a l’Anuari Riera de l’any 1896 com a modista establerta al carrer Escudillers Blancs, núm. 3 bis, primer pis, i al de l'any 1897 es trobava inscrita a la Pl. Sant Miquel, núm. 4, segon pis. Més endavant, a l'anuari del 1912 tornava a aparèixer, situada en una adreça molt propera, a la Pl. Sant Miquel, núm. 3, 3r 1a. Malgrat aquestes dates més tardanes, totes les peces conservades d’aquesta modista daten de la dècada de 1880. Francisca Vila probablement adoptà “de Coll” pel cognom del seu marit.

,

Veure'n més +
Veure'n menys -

Context

1877-1882

Aquest breu període de 5 anys marca una frontera entre el primer i el segon polissó. És l’anomenada silueta sirena, en la qual el vestit femení reduí notablement les seves dimensions, estrenyent la figura a l’alçada dels malucs i fent acabar la faldilla en una cua. La cotilla s’allargava comprenent també els malucs, i els enagos estrenyien les cames, alliberats ara de qualsevol estructura interior. El volum que havia ocupat el polissó ara lliscava per la faldilla i es concretava en la cua, que es desplegava a la part posterior del vestit. Els cossos de vestit s’allargaven, sovint reforçats per una fila de botons que accentuava la verticalitat de la silueta, hermètica i rígida.

...

El segle XIX fou especialment revelador en molts aspectes, sobretot pel que fa a la crisi de l’Antic Règim i a la construcció de l’estat liberal a Espanya. En termes econòmics Catalunya se situà al capdavant de la revolució industrial a nivell de l’Estat espanyol i la ciutat de Barcelona fou coneguda sota la denominació de “La fàbrica d’Espanya”. La burgesia es consolidava com la classe dominant i, amb ella, una nova manera d’entendre el comerç, el consum, l’oci i les relacions socials, així com mols altres aspectes de la vida quotidiana, cultural i econòmica.

Barcelona, que es feia cada vegada més forta com a capital europea, emprengué un creixement molt important a nivell urbanístic: més enllà dels intents de reformular l’antiga ciutat encara dins de muralles de la primera meitat de segle, s’aconseguí demolir-les vers 1854, durant el període progressista d’O’Donnell, i poder, així, pensar en un creixement real, que es veié concretat en el Pla Cerdà, després que el projecte de Rovira i Trias fora rebutjat per Madrid.

La Renaixença catalana, la voluntat de fer renéixer el català a nivell cultural i literari després d’un període de decadència, i l’aparició de les primeres forces polítiques catalanistes ajudaren a fer de la segona meitat de segle un període ric i definitori per a la cultura catalana.

Durant el segle XIX la moda, tant masculina com femenina, evolucionà de manera canviant i diversa. Mentre que el vestit per a la dona canvià dècada a dècada, fins a assolir les formes característiques el modernisme –un dels moments històricament més pletòrics– el vestit masculí emprengué un camí que desembocaria en la simplificació de les formes, els colors i els teixits, en una cerca incessant de la creació d’una imatge d’home de negocis homogènia.

L’aparició d’un gran nombre de revistes de modes, tant internacionals com en llengua castellana i catalana, la millora de les comunicacions així com de la premsa escrita en general, contribuïren a fer dels canvis del vestit una constant i en cada temporada hi havia novetats. El segle XIX fou també el segle de l’aparició del grans creadors de moda, que posaren els fonaments per al desenvolupament de l’Alta costura. A París, creadors com Worth, Doucet o Caillot Soeurs, conceberen la creació de moda com una creació d’autor, en què el nom del creador era un valor afegit a la peça. En paral·lel al que succeïa a París, a Catalunya començaren a aparèixer alguns noms reconeguts, que etiquetaven les seves peces. Curiosament, en el cas català aquests eren noms de dona, de modistes que a poc a poc havien anat consolidant el seu negoci. La primera modista que tenim constància que etiquetés els seus vestits és Virgínia Vellay, de la qual ens n’ha arribat una peça amb etiqueta que data de 1876. Però, després d’ella en vingueren moltes més: Renaud, Molist, Solà, Valls...

Veure'n més +
Veure'n menys -

Fitxa tècnica

Número d'inventari: 
5312
Tipus de peça: 
Indumentària civil femenina
Denominació de la peça: 
Cos de vestit
Procedència: 
Barcelona
Any: 
c. 1885
Etiqueta: 
Ús: 
Exterior
Tècnica de confecció: 
Mixta
Tacte: 
LlisAspre
Tipologia d'ús: 
Indumentària d'inspiració internacional
Ornamentació: 
BotonsPuntaLlaçVellut
Color: 
Verds
Material: 
Lli

Bibliografia

Valora