Cos de vestit botonat de vellut de seda verda

    next
    prev
  • Museu d'Història de Sabadell (cc-by-nc-nd 4.0) Walden/Museu d'Història de Sabadell
  • Museu d'Història de Sabadell (cc-by-nc-nd 4.0) Walden/Museu d'Història de Sabadell
  • Museu d'Història de Sabadell (cc-by-nc-nd 4.0) Walden/Museu d'Història de Sabadell
  • Museu d'Història de Sabadell (cc-by-nc-nd 4.0) Walden/Museu d'Història de Sabadell
  • Museu d'Història de Sabadell (cc-by-nc-nd 4.0) Walden/Museu d'Història de Sabadell

Cos de vestit botonat de vellut de seda verda

Creador: 
Francisca Vila de Coll
Cronologia: 
1883-1889
Gènere: 
Dona

Cos de vellut de seda verd, llarg fins als malucs i cenyit a la cintura. Obertura total davantera, cordada amb 17 botons folrats de fil daurat. Màniga llarga i estreta i una mica bufada a l’espatlla. Per darrere acaba amb dues aletes llargues i, per davant, amb dues puntes, que tenen dos pesos cosits. El cos es cenyeix a la cintura per davant amb dues pinces que s'obren a l’alçada del pit i per darrere mitjançant doble costadet. Punys girats de color blau, arrugats i amb cordonet, que probablement duien algun tipus d’ornament cosit a fora perquè queden restes de fils. Coll alt, de tira, amb una punta interior de color cru i feta a mà que sobresurt. Al costat dels botons s’hi veu la vora del teler. Cos folrat amb una seda de color cru, mentre que les dues aletes de darrera estan folrades amb una roba negra més rígida. Per tal d'aguantar els plecs verticals d'aquestes aletes s'han cosit unes tires per la part interior de manera transversal, per a evitar que s’obrissin excessivament. Totes les costures estan obertes (també les pinces davanteres) i reforçades per barnilles (tot i que algunes s’han perdut). Hi ha una cinta interior que aguanta el cos a la cintura, on apareix la signatura de la modista. El patronatge consta d’una costura central i dos costadets per banda a l’esquena i, al davant, dues pinces per costat. El cos comparteix característiques estilístiques amb altres peces confeccionades per la modista Francisca Vila de Coll que pertanyen a la mateixa dècada.

Vocabulari

Vellut

Teixit de seda, de llana, de cotó, etc., llis d’una cara i de l’altra cobert de pèl, curt, tallat.

Aleta

Petit faldó que s'obre en la part inferior d'una peça de cos, generalment per sota la cintura.

Pinça

Plec cosit per a estrènyer certes parts d'un vestit (TERMCAT)

Costadet

Part lateral del tors, tallada en diverses peces, que permeten entallar i ajustar la peça sobre el cos.

Puny

Part o allargament de la màniga que cobreix el puny.

Barnilla

Cadascuna de les làmines llargues, fortes i flexibles que formen l'armadura que sosté un paraigua, una ombrel·la, una cotilla, un ventall, etc. En el cas de les barnilles dels vestits, aquestes solien estar folrades o, en alguns casos, amagades a les costures o entre el folre i el teixit exterior de la peça. tot i que en un inici es feien de barba de balena (anomenades aleshores "balenes"), se'n troben també de metàl·liques, de celul·losa o altres materials.

Firma

Francisca Vila de Coll

Francisca Vila de Coll és una altra de les modistes que s'ha pogut identificar gràcies a la localització d’etiquetes en peces fetes per ella. Es tracta de cossos de vestit on el nom de la modista apareix estampat a la seva cinta interior, sobre una tira de seda: "FRANCISCA VILA DE COLL BARCELONA". Totes les peces tenen una correspondència en el patronatge emprat, el tall i els recursos ornamentals són molt similars. En tots els casos es tracta d’una confecció molt acurada, tant a l'interior com a l'exterior, amb materials de qualitat, com ara els botons amb forma d’ostra, de molta originalitat, que van ser usats en algunes de les peces. Aquestes característiques podrien fer pensar en una modista amb un taller important i una confecció molt pulcra.

Les referències sobre Francisca Vila de Coll són escasses: va aparèixer a l’Anuari Riera de l’any 1896 com a modista establerta al carrer Escudillers Blancs, núm. 3 bis, primer pis, i al de l'any 1897 es trobava inscrita a la Pl. Sant Miquel, núm. 4, segon pis. Més endavant, a l'anuari del 1912 tornava a aparèixer, situada en una adreça molt propera, a la Pl. Sant Miquel, núm. 3, 3r 1a. Malgrat aquestes dates més tardanes, totes les peces conservades d’aquesta modista daten de la dècada de 1880. Francisca Vila probablement adoptà “de Coll” pel cognom del seu marit.

,

Veure'n més +
Veure'n menys -

Context

1883-1889

Aquest segon període fou el que va precedir els inicis de la moda posterior, anomenada per la historiografia tradicional “modernista”. Estilísticament es trobava encara dins la moda del polissó, tot i que incloïa diversos canvis pel que fa a la silueta general. El vestit anà evolucionant cap a una nova concepció del cos femení i, tot i no perdre el polissó fins a les darreries de la dècada, s’observa que aquest perdé part del seu volum. L’estructura del vestit era menys brusca que en la dècada anterior pel que fa als volums, però, en canvi, la línia fou més severa. El cos s’entallà a la figura femenina i el tall baixà fins més avall del ventre amb una forma apuntada, de vegades dividida en dos. El coll, alt, feia més esvelt el bust i mantenia el cap apartat de la resta del cos. Les mànigues es mantenien estretes, adaptades a les formes naturals dels braços. La moda adquirí un posat rígid en comparació amb l’ondulació i el joc de moviments barroquitzants del període anterior. Els cossos eren més rígids, més estrets i embarnillats. Les peces de festa podien anar escotades, amb un coll en forma de V i emprar jocs de transparències. En general, però, es tractava d’un vestit que empresonava el cos femení aïllant-lo de l’exterior, tot i deixar-ne intuir les formes. Sovint, de la part posterior sortien dues aletes molt llargues, que quedaven situades sobre el polissó.

Les espatlles reduïren llargada, com ja s’havia apuntat a finals del període anterior. Les faldilles perderen volum, retornant a unes línies geomètriques i rectes. Es perdé el joc bicolor dels teixits en voga durant el període anterior i es recuperà el color uniforme, amb aplicació d’ornamentació. En alguns casos es podien utilitzar dos teixits de textures diferents d’un mateix color i així donar un joc de profunditats i volums. Cap a 1883 se li afegí una mitja cua, a moda de llagosta marina i que en alguns casos era mecànica i es podia allargar o escurçar. La línia de la silueta era diagonal. A partir de 1884 el polissó perdé volum i la cua s’escurçà. L’ornamentació era de caràcter decorativista, tot i que es situava en punts clau de l’estructura del vestit, sense que es tractés d’una decoració exuberant ni tampoc desmesurada. Es troben molts elements de caràcter floral i vegetal, de vegades brodats al teixit, o bé passamaneria aplicada. Es combinaven diversos teixits per tal de crear un joc de textures i sovint es recreava una brusa amb un bolero o una jaqueta a sobre. Les cintes, galons i llaçades eren recursos habituals per ornamentar les peces, així com els escots de berta per als vestits de nit. El coll adquirí també importància en el plantejament del vestit i assolí una alçada important. En els casos en que els cossos es cordaven amb botons, aquests esdevenien també ornamentals.

...

El segle XIX fou especialment revelador en molts aspectes, sobretot pel que fa a la crisi de l’Antic Règim i a la construcció de l’estat liberal a Espanya. En termes econòmics Catalunya se situà al capdavant de la revolució industrial a nivell de l’Estat espanyol i la ciutat de Barcelona fou coneguda sota la denominació de “La fàbrica d’Espanya”. La burgesia es consolidava com la classe dominant i, amb ella, una nova manera d’entendre el comerç, el consum, l’oci i les relacions socials, així com mols altres aspectes de la vida quotidiana, cultural i econòmica.

Barcelona, que es feia cada vegada més forta com a capital europea, emprengué un creixement molt important a nivell urbanístic: més enllà dels intents de reformular l’antiga ciutat encara dins de muralles de la primera meitat de segle, s’aconseguí demolir-les vers 1854, durant el període progressista d’O’Donnell, i poder, així, pensar en un creixement real, que es veié concretat en el Pla Cerdà, després que el projecte de Rovira i Trias fora rebutjat per Madrid.

La Renaixença catalana, la voluntat de fer renéixer el català a nivell cultural i literari després d’un període de decadència, i l’aparició de les primeres forces polítiques catalanistes ajudaren a fer de la segona meitat de segle un període ric i definitori per a la cultura catalana.

Durant el segle XIX la moda, tant masculina com femenina, evolucionà de manera canviant i diversa. Mentre que el vestit per a la dona canvià dècada a dècada, fins a assolir les formes característiques el modernisme –un dels moments històricament més pletòrics– el vestit masculí emprengué un camí que desembocaria en la simplificació de les formes, els colors i els teixits, en una cerca incessant de la creació d’una imatge d’home de negocis homogènia.

L’aparició d’un gran nombre de revistes de modes, tant internacionals com en llengua castellana i catalana, la millora de les comunicacions així com de la premsa escrita en general, contribuïren a fer dels canvis del vestit una constant i en cada temporada hi havia novetats. El segle XIX fou també el segle de l’aparició del grans creadors de moda, que posaren els fonaments per al desenvolupament de l’Alta costura. A París, creadors com Worth, Doucet o Caillot Soeurs, conceberen la creació de moda com una creació d’autor, en què el nom del creador era un valor afegit a la peça. En paral·lel al que succeïa a París, a Catalunya començaren a aparèixer alguns noms reconeguts, que etiquetaven les seves peces. Curiosament, en el cas català aquests eren noms de dona, de modistes que a poc a poc havien anat consolidant el seu negoci. La primera modista que tenim constància que etiquetés els seus vestits és Virgínia Vellay, de la qual ens n’ha arribat una peça amb etiqueta que data de 1876. Però, després d’ella en vingueren moltes més: Renaud, Molist, Solà, Valls...

Veure'n més +
Veure'n menys -

Fitxa tècnica

Número d'inventari: 
4598
Tipus de peça: 
Indumentària civil femenina
Denominació de la peça: 
Cos de vestit
Procedència: 
Barcelona
Any: 
c. 1880
Etiqueta: 
Ús: 
Exterior
Tècnica de confecció: 
Mixta
Tacte: 
Vellutat
Tipologia d'ús: 
Indumentària d'inspiració internacional
Ornamentació: 
BotonsPassamaneriaPunta
Color: 
Verds
Material: 
Seda

Bibliografia

Nota: aquesta és una selecció bibliogràfica àmplia que pretén ser una aproximació al període de la peça.

Valora