Cos de vestit amb ratlles de vellut blanques i negres

    next
    prev
  • Museu d'Història de Sabadell (cc-by-nc-nd 4.0) Walden/Museu d'Història de Sabadell
  • Museu d'Història de Sabadell (cc-by-nc-nd 4.0) Walden/Museu d'Història de Sabadell
  • Museu d'Història de Sabadell (cc-by-nc-nd 4.0) Walden/Museu d'Història de Sabadell
  • Museu d'Història de Sabadell (cc-by-nc-nd 4.0) Walden/Museu d'Història de Sabadell
  • Museu d'Història de Sabadell (cc-by-nc-nd 4.0) Walden/Museu d'Història de Sabadell

Cos de vestit amb ratlles de vellut blanques i negres

Creador: 
Augusta Zagri
Cronologia: 
1890-1899
Gènere: 
Dona

Cos de vestit ratllat amb ratlles de vellut. Cenyit a la cintura, de màniga llarga que s’estreny al puny, bufada a la cisa, amb tot el vol de la cisa arrugat. Obertura central davantera, sencera, cordada amb 17 gafets. Imita brusa amb jaqueta de solapes. La part de la brusa, que acaba en punta, es de ras de color crema, molt senzilla, amb l'obertura corbada per tal de bufar la peça al pit. A sobre, i imitant unes solapes amples i acabades amb dues puntes, presenta dues solapes que imiten una jaqueta de ratlles. La part de ras interior té un coll que és una tira, cordada amb dos gafets, mentre que la part superior té un coll molt espectacular, alt i amb puntes, aguantat per uns filferros o barnilles fines a l’interior. El baix del cos està acabat amb una forma lobulada a tot el volt. Interior reforçat amb 13 barnilles que aguanten l’estructura (2 a l'obertura). Com que el folre interior està molt estripat, es pot veure que les costures laterals s’han reforçat amb un grogain i el baix lobulat amb una tira d’entretela, igual que al puny (el puny era estret i probablement acabava sobre la mà, cobrint-la parcialment). A les cises hi ha dues dessuadores. A l’interior s’observa a la cintura una tira de seda on hi ha estampat en lletres vermelles el nom de la modista i les lletres AZ. Es tracta de la modista Augusta Zagri, que en aquesta peça demostra influència Worth en les formes de fantasia del coll i de les solapes així com en la forma lobulada del baix. Pel que fa el patronatge, l’esquena s’estructura a partir d'una costura central i dos costadets per banda, que surten de la cisa. Costures laterals i dues pinces davanteres, amb obertura central tancada amb gafets. El patronatge es tradueix a l'exterior amb una pinça fins l'alçada del pit. Les solapes estan unides a les peces que conformen el cos amb una costura, que queda tapada.

Vocabulari

Vellut

Teixit de seda, de llana, de cotó, etc., llis d’una cara i de l’altra cobert de pèl, curt, tallat.

Gafet

Peça en forma de ganxo o croc que ficada dins d’una anelleta serveix per a cordar o descordar dues coses o parts d’una cosa. Gafeta: Anelleta per on es passa el gafet. Poden ser metàl•liques o bé fetes de fil.

Ras

Teixit de seda, cotó, lli o fibres químiques amb lligat característic de les trames, que produeix a una cara un efecte llis i brillant. Setí.

Barnilla

Cadascuna de les làmines llargues, fortes i flexibles que formen l'armadura que sosté un paraigua, una ombrel·la, una cotilla, un ventall, etc. En el cas de les barnilles dels vestits, aquestes solien estar folrades o, en alguns casos, amagades a les costures o entre el folre i el teixit exterior de la peça. tot i que en un inici es feien de barba de balena (anomenades aleshores "balenes"), se'n troben també de metàl·liques, de celul·losa o altres materials.

Dessuadora

Peça de roba, tira de cuir, etc., que es posa a la part interior de l’aixelleró, d’un barret, etc., perquè embegui la suor.

Costadet

Part lateral del tors, tallada en diverses peces, que permeten entallar i ajustar la peça sobre el cos.

Pinça

Plec cosit per a estrènyer certes parts d'un vestit (TERMCAT)

Grogain

Grosgrain. Cinta que es caracteritza pel tipus de teixit, molt resistent, que s'empra per a reforçar cintures o baixos.

Firma

Robes et Manteaux Augusta BARCELONE AZ

Augusta Zagri és un dels altres noms de modistes que han arribat als nostres dies gràcies a l’etiquetatge. En concret, a través de l'única peça conservada que se li coneix, un cos de vestit de la darrera dècada del segle XIX, caracteritzat per la línia sòbria però estructural del patronatge emprat i els recursos ornamentals, i que suggereix l’originalitat i la capacitat de creació d’aquesta modista. A l’etiqueta s’hi troba imprès "ROBES & MANTEAUX AUGUSTA BARCELONE", amb l’anagrama “AZ”. Gràcies a la consulta de les guies comercials de l'època, s’ha pogut determinar que es tracta d’Augusta Zagri i l'anagrama correspondria a les seves inicials.

La primera notícia que es coneix sobre Augusta Zagri és al diari La Publicidad del 1885, on es feia saber “hoy estará espuesta en los escaparates de la tienda de modas de la calle de Fernando VII, número 27, una rica toilette que para la señorita Borghi-Mamo acaba de confeccionar la reputada modista Mme. Augusta Zagri.” La seva clienta era Erminia Borghi-Mamo (París, 1855 - Bolonya, 1941) una soprano italiana, filla de la també cantant Adelaida Borghi-Mamo, que aquell any va protagonitzar una de les actuacions més destacades al famós teatre del Liceu. Això indicaria, doncs, que ja l’any 1885 Augusta Zagri era una modista reconeguda. El primer emplaçament que se li coneix fou, doncs, el del carrer Fernando VII, núm. 27, donat que l'espai comptava amb aparadors, es devia tractar d’una botiga a planta baixa amb una certa rellevància. Aquell mateix any se li coneixen altres adreces -al carrer Ferran, núm. 32 i al carrer Avinyó, núm. 7- que podrien suposar una ampliació del seu taller de modista, i que dos anys més tard encara es mantindrien. Entre 1896 i 1898, el taller d’Augusta Zagri estava situat a la plaça Santa Anna, núm. 8, bis com a “tienda de modista en que se hacen vestidos, abrigos, sombreros y otras prendas para señora y niños”; el 1899 el va canviar al Portal d l’Àngel, núm. 12, 1r 2ª. I més endavant, l’any 1908, se situà al carrer Casp, núm. 15. Aquest recorregut és molt il·lustratiu del creixement de la ciutat de Barcelona i del canvi de centre comercial que es donà. També se li coneixen alguns viatges a les illes Balears (els anys 1894 i 1909) per tal de portar-hi els models de vestits, abrics i confeccions per a les noves temporades.

Veure'n més +
Veure'n menys -

Context

1890-1899

La dècada dels anys 90 del segle XIX fou una moment de canvis per a la figura femenina. La desaparició del polissó suposà per a la dona una nova dimensió del vestit. Tot i seguir encotillat, el vestit femení guanyà en comoditat i moviment i retornà a una silueta natural, desapareguda des de principis de segle. Tot i així, els canvis que es succeïren al llarg d’una dècada foren molts: l’aparició i la desaparició de la cua o la forma de les mànigues foren dos elements que s’anaren modificant amb rapidesa. La faldilla adoptà, a partir de 1893, una forma de corol·la, molt cenyida als malucs i fins als genolls i oberta cap al baix.

Paral·lelament, fou durant aquesta dècada quan es popularitzà el vestit-sastre. En aquest tipus de vestit s’emprava sovint la llana, mentre que per als altres s’usaven les sedes i els teixits molt lleugers, com crespons, batistes, mussolines i gases, recobertes d’ornaments i bordats. El gust pel recarregament de brodats va arribar a incloure el brodat en els vestits de carrer i en els vestits sastre des de 1897. El brodat de llustrins va aparèixer el 1899 recobrint els vestits de festa. Va ser molt usat a la dècada següent.

Tot i aquests canvis, a principis de la dècada encara es mantenien algunes reminiscències del polissó, amb un volum situat a la part posterior i línia plana i estreta frontalment. El cos es modificava amb la cotilla, que arribava fins als malucs i corbava el cos endavant. De fet, a partir de 1898 la cotilla fou un dels elements que més canvià respecte als anys anteriors.

La faldilla s’eixamplava des dels malucs, adquirint un gran diàmetre al terra. En aquesta dècada els malucs adquiriren la rellevància que havien perdut durant el període anterior de la moda del polissó, adoptant una forma de corol·la. En un primer moment aquesta forma s’aconseguí amb l’acumulació de plecs a la part posterior i no fou fins a finals de la dècada, vers 1898, que mitjançant el patronatge i el tall de la faldilla per peces, s’arribà a la veritable forma de corol·la, molt característica de la dècada posterior. Mentre el tronc es mantenia estret i ajustat, amb les espatlles estretes, les mànigues adquiriren volum a l’espatlla, creant un fort contrast amb la cintura estreta i en correspondència amb la forma acampanada de la faldilla, i arribaren a adquirir un volum molt exagerat vers 1895. Vers 1897 s’anaren desinflant fins a assolir un volum molt natural el 1899. El cos es dividia en dos volums molt marcats i units a través de la cintura, molt fina. Les mànigues no només es bufaven sinó que en alguns casos s’omplien de buata o es reforçaven amb volants d’entretela per dins per tal que adquirissin un volum més exagerat. Per tal de donar la forma adequada a les faldilles, i tenint en compte que no comptaven amb cap estructura interior, els enagos prengueren una gran importància en aquest moment.

Al cos, els colls eren molt alts, acabats amb puntes o blonda. Es posaren de moda jaquetes curtes i capes de colls molt alts, que permetien tapar les mànigues de fanal, així com les pells, que fins aquell moment havien estat reservades bàsicament als homes. Cap a finals de la dècada la figura començà a afinar volums, rebaixant-los a les mànigues i a la faldilla. La cotilla també es modificà, adquirint una línia serpentejant o en “S” que caracteritzaria la segona part del modernisme. Les solucions aplicades als cossos eren diverses però es mantingueren al llarg de la dècada. D’un costat l’anomenat “coll fichú” o coll creuat, que s’estructurava a partir de dues bandes que naixen de l’espatlla i que confluïen sobre el ventre i, de l’altra, els cossos formats a partir d’una torera o jaqueta falsa, que creava la sensació d’un cos de dues peces. Les dues solucions coincidien a donar al cos volum a la part superior i estretor a la cintura. Una altra variant dels cossos era la brusa, més senzilla de factura, però que seguia els patrons estructurals del cos. A finals de la dècada la cintura dels cossos pujà, fins a situar-se uns centímetres per sobre del melic.

L’ornamentació era de caràcter decorativista, aplicada, i de tendència naturalista i geomètrica. Un dels elements més habituals en les peces d’aquesta dècada són les aplicacions de granulat d’atzabeja en grans superfícies o en cintes brodades que després s’aplicaven directament al vestit i que creaven un joc de llums molt característics en el modernisme. Els farbalans de punta i blonda accentuaven el moviment de les sedes del teixit. La blonda aplicada era pràcticament sempre mecànica i el dibuix que es pot observar és, en alguns casos, típicament art nouveau, amb elements florals i vegetals estilitzats seguint línies sinuoses i ondulants. Els vestits de carrer estaven confeccionats amb teixits més senzills, de cotó a l’estiu o llana a l’hivern, i la decoració aplicada era menys profusa. S’observen puntes, blonda i aplicacions de guipur. La combinació de diferents tipus de teixits que creen jocs de textures i colors, era també habitual.

...

El segle XIX fou especialment revelador en molts aspectes, sobretot pel que fa a la crisi de l’Antic Règim i a la construcció de l’estat liberal a Espanya. En termes econòmics Catalunya se situà al capdavant de la revolució industrial a nivell de l’Estat espanyol i la ciutat de Barcelona fou coneguda sota la denominació de “La fàbrica d’Espanya”. La burgesia es consolidava com la classe dominant i, amb ella, una nova manera d’entendre el comerç, el consum, l’oci i les relacions socials, així com mols altres aspectes de la vida quotidiana, cultural i econòmica.

Barcelona, que es feia cada vegada més forta com a capital europea, emprengué un creixement molt important a nivell urbanístic: més enllà dels intents de reformular l’antiga ciutat encara dins de muralles de la primera meitat de segle, s’aconseguí demolir-les vers 1854, durant el període progressista d’O’Donnell, i poder, així, pensar en un creixement real, que es veié concretat en el Pla Cerdà, després que el projecte de Rovira i Trias fora rebutjat per Madrid.

La Renaixença catalana, la voluntat de fer renéixer el català a nivell cultural i literari després d’un període de decadència, i l’aparició de les primeres forces polítiques catalanistes ajudaren a fer de la segona meitat de segle un període ric i definitori per a la cultura catalana.

Durant el segle XIX la moda, tant masculina com femenina, evolucionà de manera canviant i diversa. Mentre que el vestit per a la dona canvià dècada a dècada, fins a assolir les formes característiques el modernisme –un dels moments històricament més pletòrics– el vestit masculí emprengué un camí que desembocaria en la simplificació de les formes, els colors i els teixits, en una cerca incessant de la creació d’una imatge d’home de negocis homogènia.

L’aparició d’un gran nombre de revistes de modes, tant internacionals com en llengua castellana i catalana, la millora de les comunicacions així com de la premsa escrita en general, contribuïren a fer dels canvis del vestit una constant i en cada temporada hi havia novetats. El segle XIX fou també el segle de l’aparició del grans creadors de moda, que posaren els fonaments per al desenvolupament de l’Alta costura. A París, creadors com Worth, Doucet o Caillot Soeurs, conceberen la creació de moda com una creació d’autor, en què el nom del creador era un valor afegit a la peça. En paral·lel al que succeïa a París, a Catalunya començaren a aparèixer alguns noms reconeguts, que etiquetaven les seves peces. Curiosament, en el cas català aquests eren noms de dona, de modistes que a poc a poc havien anat consolidant el seu negoci. La primera modista que tenim constància que etiquetés els seus vestits és Virgínia Vellay, de la qual ens n’ha arribat una peça amb etiqueta que data de 1876. Però, després d’ella en vingueren moltes més: Renaud, Molist, Solà, Valls...

Veure'n més +
Veure'n menys -

Fitxa tècnica

Número d'inventari: 
5730
Tipus de peça: 
Indumentària civil femenina
Denominació de la peça: 
Cos de vestit
Procedència: 
Barcelona
Etiqueta: 
Ús: 
Exterior
Tècnica de confecció: 
Mixta
Tacte: 
Vellutat
Tipologia d'ús: 
Indumentària d'inspiració internacional
Color: 
BlancsNegres
Material: 
Seda

Bibliografia

Valora