Cos de vestit recobert de tul de seda negra brodat amb motius vegetals

    next
    prev
  • Museu d'Història de Sabadell (cc-by-nc-nd 4.0) Walden/Museu d'Història de Sabadell
  • Museu d'Història de Sabadell (cc-by-nc-nd 4.0) Walden/Museu d'Història de Sabadell
  • Museu d'Història de Sabadell (cc-by-nc-nd 4.0) Walden/Museu d'Història de Sabadell
  • Museu d'Història de Sabadell (cc-by-nc-nd 4.0) Walden/Museu d'Història de Sabadell

Cos de vestit recobert de tul de seda negra brodat amb motius vegetals

Creador: 
Madame Lebrun
Cronologia: 
1900-1909
Gènere: 
Dona

Cos de vestit de seda (gasa i tafetà) amb folre rosa recobert de tul de seda negra brodat amb motius vegetals esquematitzats. Molt luxós. Obertura total davantera cordada amb gafets metàl·lics. A la tanca hi ha tres llacets de vellut negre, dels quals en pengen uns penjolls de llustrins negres en forma de flor (roses, amb pètals i les tiges), que donen moviment a la peça. Màniga amb forma de pagoda, recollida amb un puny ample, recobert de tul brodat amb llustrins rosa, negres i de nacre i pedreria enfilada, que forma motius florals (poncelles molt esquematitzades de rosa), de vegades també amb una mica de vellut negre. L’ornamentació juga amb les transparències de la blonda, deixant veure el folre rosat, creant el mateix joc de colors que els llustrins. Coll alt, rodó, amb aplicació de dues tires de tul mecànic amb pedreria i llustrins. Sobre el pit, un escot de gasa de seda pràcticament desfet, sostingut només per uns filaments més gruixuts. El coll es corda per darrere. Sobre el pit, una peça triangular, recoberta de tul brodat amb llustrins, acaba amb un farbalà de gasa de seda prisada, també per darrere. Cos una mica apuntat per davant, molt bufat: es recull tot el volum amb petits pleguets que es dissimulaven amb la faldilla i probablement també amb un cinturó. Per darrere més curt. Reforçat amb 12 barnilles metàl·liques, folrades de teixit i que s'aguanten a la peça mitjançant puntades en forma de "V": 1 a cada costura a l'esquena, 2 a les costures laterals, 4 a les pinces i 1 a l'obertura. Una cinta interior de seda acanalada, amb el nom de l'autora i l'origen geogràfic estampat (Barcelona. Madame Lebrun), cenyia la peça a la cotilla. Per darrere, a la part inferior, trobem dos gafets que s’agafaven a la faldilla, avui desapareguda. Per la part exterior es dissimula el patronatge, que consta de dos costadets per banda a l'esquena, amb una costura central. Al davant hi ha dues pinces que s'obren a l'alçada del pit. Es tracta d'una peça de primavera, de tarda, molt rica i ben confeccionada, destinada a una dona burgesa.

Vocabulari

Tul

Teixit de seda, cotó o fibres sintètiques, transparent o translúcid, de malla reixada, fet generalment amb tres sèries de fils que fan, successivament, un d’ordit, i dos de trama. (DIEC)

Brodat

Ornament fet sobre un teixit amb passades d’agulla emprant fils de cotó, llana, seda, argent, etc. Brodat a la basta. Brodat al realç. Brodat al teler, al tambor.

Gafet

Peça en forma de ganxo o croc que ficada dins d’una anelleta serveix per a cordar o descordar dues coses o parts d’una cosa. Gafeta: Anelleta per on es passa el gafet. Poden ser metàl•liques o bé fetes de fil.

Llustrins

Petites peces ornamentals, brillants. Poden ser còncaus o plans. També dit lluentó.

Vellut

Teixit de seda, de llana, de cotó, etc., llis d’una cara i de l’altra cobert de pèl, curt, tallat.

Gasa

Tela molt, fina i clara, caracteritzada per la relativa separació amb què estan col·locats els fils d’ordit i els de trama, que dóna sensació de lleugeresa.

Farbalà

Banda de roba, cosida per la part superior i deixada penjar, generalment frunzida.

Barnilla

Cadascuna de les làmines llargues, fortes i flexibles que formen l'armadura que sosté un paraigua, una ombrel·la, una cotilla, un ventall, etc. En el cas de les barnilles dels vestits, aquestes solien estar folrades o, en alguns casos, amagades a les costures o entre el folre i el teixit exterior de la peça. tot i que en un inici es feien de barba de balena (anomenades aleshores "balenes"), se'n troben també de metàl·liques, de celul·losa o altres materials.

Pinça

Plec cosit per a estrènyer certes parts d'un vestit (TERMCAT)

Acanalat

Lligat en què els cordons superficials produïts per les bastes d’ordit o de trama són separats per unes canals ben pronunciades. (DIEC)

Firma

Mme Lebrun Robes et Manteaux Barcelona

Madame Lebrun és una altra modista de la qual es té constància a través de les etiquetes localitzades a les seves creacions. D’ella s’han conservat dos cossos de gran riquesa i qualitat de confecció datats entre inicis de 1890 i 1910. Es tracta de dos models de vestits ben diferents: mentre un es manté en una línia sòbria, l’altre, confeccionat amb gases i tuls de seda rosa i amb aplicacions d’ornamentacions de llustrins, és una mostra de riquesa i modernitat. Les etiquetes duen dues inscripcions diferents: "MME LEBRUN ROBES ET MANTEAUX BARCELONA" i "BARCELONA. MADAME LEBRUN", corresponents probablement a dues idees de negoci diferenciades. En ambdós casos els acabats de les peces són impecables: les costures a l’interior s’han sobrefilat a mà, amb puntades petites i molt regulars, sempre cap a la mateixa direcció, i les dues peces mostren unes característiques semblants en les tècniques emprades per tal de donar l’acabat. La cinta interior, on hi apareix l’etiqueta estampada, està aguantada sobre les barnilles mitjançant unes puntades molt acurades, fent una forma estrellada que és igual en ambdós casos. Tenint en compte que modistes com Madame Lebrun solien tenir diversos treballadors al seu taller, en observar peces com aquestes es podria pensar que eren fetes per la mateixa persona, encarregada de fer determinats acabats, o bé que dins d’un mateix taller hi havia una sèrie de trets característics, definits per la modista mestressa, que s’havien de repetir en totes les peces que es realitzessin.

Malgrat que algunes de les referències trobades podrien fer pensar que es tractà d’una modista força cèlebre a l’època, és sorprenent la manca d’informació que es té d’ella. La primera notícia que arriba als nostres dies és a través d’un anunci de l’any 1891, en el que es feia saber que Carmen Malgá comunicava la instal·lació “de un taller de modas y confecciones y especialmente de toda clase de chaquetas y abrigos, en la calle de la Puerta del Ángel 25, 2º” la direcció del qual “lo mismo que el de la Ville de Lyon hasta ahora, corre a cargo de la acreditada modista Mme. Lebrun”. Això permet saber que Madame Lebrun havia treballat durant la dècada dels anys 80 del segle XIX al taller de confeccions anomenat Ville de Lyon i que a inicis de la dècada de 1890 fou escollida per l'empresària Carmen Malgá per tal de gestionar el taller de confeccions que acabava d’obrir, i l’anomenava “modista acreditada”. El mateix any 1891, en un altre anunci de “Modas y Confecciones de Carmen Malgá” es feia referència a que “el taller (...) está bajo la dirección de la inteligente modista Mme. Lebrun”. Seguint la seva pista, es pot observar com l’any 1893 ja s’havia establert per compte propi, ja que en un anunci de La Vanguardia es demanaven modistes oficiales per treballar amb la modista Mme. Lebrun, emplaçada a Rambla Catalunya, núm. 33, entresòl segona. L’any 1896 continuava a la mateixa adreça, i a l’Anuari Riera apareix inscrita com a “Modas” (barrets per senyores). Els anys 1897 i 1898 apareix anunciada entre les modistes i les “Modas”, però aquesta vegada en una nova adreça, a les Cortes, núm. 250. L’any 1899 es troba en dues adreces: Rambla Catalunya, núm. 33 entresòl i Cortes, núm. 250 entresòl 2a. A partir de 1900 Mme. Lebrun es trobava establerta al carrer Consell de Cent, núm. 344, 2n 2a, on apareix com a modista i com a “Modas”; i de fet, es té constància que tenia un taller propi per l'anunci aparegut a La Publicidad el 1901 en què s'indicava que es necessitavenes bones modistes oficiales i dues aprenentes per a Madame Lebrun, i l’adreça que es donava era precisament la de Consell de Cent, núm. 344.

Veure'n més +
Veure'n menys -

Context

1900-1909

La moda femenina d’aquest període continuà deudora del segle anterior, estretament vinculada amb l’artificialitat i l’excés. Encara es volia marcar la silueta en forma d’“essa” a través de la cotilla que s’ajustava a la cintura, donava volum a l’esquena, potenciava els costats i els malucs, i destacava el bust en forma de pit de colom (“pigeon breast”). La faldilla moldejava els costats, s’obria a partir dels genolls cobrint els peus i arrossegant-se per terra, en forma de corol·la. El vestit sastre, sorgit en l’anterior centúria, tingué una gran presència al llarg del segle XX, i anà augmentant gradualment la seva comoditat.

En aquesta dècada es produí una renovació en el vestit. Coincidint amb la Belle Époque, moment de gran fantasia, luxe i malbaratament en la societat europea del moment, que aproximadament durà fins a la primera guerra mundial. La línia en “essa” anà donant pas a la primacia de la recta i la verticalitat. Predominaven els grans barrets plans. Destacaven els vestits-folre, de línies rectes i la cintura alta, pròpia de les modes neoclàssiques d’estil imperi, encara que més relacionat amb la fase final d’aquesta moda per la inclusió de guarniments, en franges generalment en la part inferior, estampats – amb motius orientals– o volants, així com cua en algunes ocasions.

Grans figures d’aquestes modes foren la britànica Lucile, lady Duff-Gordon, i els francesos Jean Paquin i Paul Poiret. Aquest darrer uní les citades modes franceses de finals del segle XVIII i principis del XIX amb la decoració orientalista. El seu gran èxit fou l’eliminació de la cotilla cap al 1908.

A Espanya, seguint la nova tendència classicista, dissenyà vestits i teles Mariano Fortuny Madrazo (1871-1949), fill del pintor Mariano Fortuny (1838-1874). Els seus models més coneguts foren Knossos (1906) i Delfos (1907).

Tal com s’anunciava ja des de la segona meitat del segle XIX, la uniformitat fou la nota fonamental que en el segle XX definí el vestit masculí. A aquest aspecte s’hi uní la funcionalitat, valor que va difondre al continent la forma de vestir anglesa des de finals del segle XVIII, així com l’extensió de les peces esportives, amb origen també britànic. La jaqueta fou adoptada per totes les classes socials, fins i tot les treballadores, que la portaren en substitució de la brusa. En sentit invers, és interessant assenyalar una moda que cap a 1900 va recaure en la indumentària de les classes mitjana i alta, revestint-la de cert aire popular, visible en l’ús de jaqueta entallada i curta, el pantaló ample per la part baixa, el coll curt de la camisa, el mocador de seda al coll o la col·locació del barret fort (bombín) inclinat cap a davant, a més d’un pentinat que deixava caure diversos flocs de cabell sobre el front. Sobretot s’utilitzava una capa curta amb esclavina i folre de vellut verd o vermell, a voltes brodada, coneguda com pañosa.

Els vestits de cerimònia seguiren essent el frac, l’esmoquin i la levita per actes diürns, si bé aquesta darrera desaparegué després de la Primera Guerra Mundial. El vestit o tern es componia de les mateixes peces que l’integraven en el darrer terç del segle XIX: jaqueta, armilla – en ocasions de piqué blanc, especialment en el vestit de cerimònia– i pantaló.

...

El desenvolupament de la moda durant el segle XX va venir marcat pels diferents esdeveniments històrics. Si a Europa i als Estats Units les dues guerres mundials van ser d’especial rellevància, a Catalunya cal esmentar la successió de diferents règims: monarquia (Alfons XIII, 1902-1931; Juan Carlos I 1975-2014), dictadura (Primo de Rivera, 1923-1930; Francisco Franco, 1939-1975), i república (Segona República, 1931-1939), a més de la Guerra Civil (1936-39).

El segle XX suposà el triomf de la industrialització del sector tèxtil. Amb aquest un espectre de població molt més ampli que l’habitual fins llavors va poder accedir a certs productes d’ús minoritari, fet que accelerarà els canvis en la moda. Això implicà l’aparició i generalització de tendències consumistes en la indumentària, substituïnt les peces sense esperar que es fessin malbé, davant la necessitat creada de tenir el producte que dictava la moda. En aquest període la firma de les peces garantia el prestigi i reconeixement social de qui les posseïa. Les primeres cases d’alta costura, que ja havien aparegut a les darreries del segle anterior, es consolidaren, com les de Carolina Montagne, la de María Molist, El Dique Flontante o Santa Eulàlia. Malgrat estar restringida a una elit econòmica, l’alta costura seguí marcant la moda i establí tendències. No obstant, el major impacte social de la moda es produí a través del prêt-à-porter i la producció en sèrie que, tot recollint les tendències de l’alta costura, tingué una gran difusió a través dels mitjans de comunicació (La ilustración española y americana o Blanco y Negro).

Llevat d’algunes excepcions, se seguiren les línies de la moda internacional, especialment franceses en el vestit femení i angleses en el masculí. Això condicionà la manca de reconeixement dels creadors espanyols en el seu país, i com a conseqüència, el poc suport de la indústria. No fou fins la dècada dels anys 1970 i 1980  que es reactivà la indústria i el mercat espanyol amb el sorgiment d’una generació potent de disenyadors i el suport institucional, sobretot durant els anys vuitanta. Va ser durant la dècada següent, coincidint amb la internacionalització de la moda, quan la indústria local s’expandí fora de les fronteres.

Veure'n més +
Veure'n menys -

Fitxa tècnica

Número d'inventari: 
5273
Tipus de peça: 
Indumentària civil femenina
Denominació de la peça: 
Cos de vestit
Any: 
c. 1903
Etiqueta: 
Ús: 
Exterior
Tècnica de confecció: 
Mixta
Tacte: 
Rugós
Tipologia d'ús: 
Indumentària d'inspiració internacional
Ornamentació: 
LluentonsPedreriaElements floralsPuntaLlaçVellutVolant
Color: 
NegresRoses
Material: 
Seda

Bibliografia

  • AMBROSE, GAVIN; Harris, Paul. Diccionario visual de la moda. Barcelona: Gustavo Gili, 2008.
  • BANDRÉS OTO, MARIBEL. El vestido y la moda. Barcelona: Larousse, 1998.
  • BAUDOT, FRANÇOIS. La moda en el siglo XX. GUSTAVO GILI, 2008
  • BAXTER-WRIGHT, EMMA [ET. AL.] Moda vintage: la evolución de la moda y el vestido en los últimos cien años. Barcelona: Parramón, 2008
  • BUXBAUM, GERDA (ed.) Iconos de la moda: el siglo XX. Barcelona: Electa, 2007.
  • CODINA, MÓNICA. “Crear moda, hacer cultura”. A: Ars Brevis: anuario de la Cátedra Ramón Llull Blanquerna, n. 10 (2004), p. 43-62.
  • CODINA, MÓNICA; MONTSERRAT HERRERO (eds.) Mirando la moda: once reflexiones. Madrid: Ediciones Internacionales Universitarias, 2004.
  • DELPIERRE, MADELEINE. Le costume: la haute couture de 1940 à nos jours. Paris: Flammarion , cop. 1991
  • Elio Berhanyer: 50 años de moda: exposició, Museo del Traje, CIPE. Madrid: Ministerio de Cultura, Subdirección General de Publicaciones, Información y Documentación, 2008.
  • FIGUERAS SERRA, JOSEFINA. Moda española: una historia de sueños y realidades. Madrid: Ediciones Internacionales Universitarias, 2003.
  • FUKAI, AKIKO (ed.) Moda: una historia desde el siglo XVIII al siglo XX : la colección del Instituto de la Indumentaria de Kioto Taschen , 2006
  • GOLBIN, PAMELA. Madeleine Vionnet: puriste de la mode. Paris: Arts décoratifs , 2009
  • HERRERO, MONSERRAT. “Fascinación a la carta: moda y posmodernidad”. A: Nueva revista de política, cultura y arte. N. 72 (nov.-dic. 2000), p. 79-87.
  • Inspiraciones: Mariano Fortuny y Madrazo: exposició, Museo del Traje – CIPE. Direcció, Eloy Martínez de la Pera Celada; textos, Eloy Martínez de la Pera Celada [et al.]. Madrid: Ministerio de Cultura, Subdirección General de Publicaciones, Información y Documentación, 2010.
  • La mirada de Vogue: exposición. Editor, Javier Pascual del Olmo; directora, Yolanda Sacristán; subdirector, Javier Fernández de Angulo; comissari, Rafael Levenfeld; coordinació, María Fitz James Stuart. Madrid: Museo del Traje, Centro de Investigación y Patrimonio Etnológico: Ediciones Condé Nast, 2004.
  • Manus x machina: fashion in an age of technology. New York: Metropolitan Museum of Art, 2016
  • MARTÍNEZ BARREIRO, ANA MARÍA. “La difusión de la moda en la era de la globalización”. A: Papers: revista de sociología, n. 81 (2006), p. 187-204.
  • MARTÍNEZ BARREIRO, ANA MARÍA. “La moda en las sociedades avanzadas”. A: Papers: revista de sociología, n. 54 (1998), p. 129-137.
  • MORALES, MARÍA LUZ. La moda: el traje y las costumbres en la primera mitad del siglo XX. Barcelona: Salvat, 1947.
  • Mutations: mode, 1960-2000. Exposició. Musée de la mode et du costume (París, França). Paris: Paris-musées, 2000.
  • NICOLÁS MARTÍNEZ, MARÍA DEL MAR. “Mariano Fortuny y Madrazo: vestidos y tejidos de la colección del Museo del Traje”. A: Indumenta: revista del Museo del Traje, n. 0 (2007), p. 113-122.
  • PARICIO ESTEBAN, PILAR. “El encuadre de la moda en los diarios españoles de información general de ámbito nacional (1900-1994)”. A: Revista Latina de comunicación social, n. 28 (2000), p. 1-4.
  • Paris-couture-années trente. Exposició. Paris-Musées : Société de l'histoire du costume , cop. 1987
  • REMAURY, BRUNO (ed.) Dictionnaire de la mode au XXe siècle Paris : Regard , cop. 1996
  • RIVIÈRE, MARGARITA. Diccionario de la moda: los estilos del siglo XX. Barcelona: Grijalbo, 1999.
  • SAILLARD, OLIVER; DUCHÊNE, VIRGINE, MANESCAU, JACQUELINE. L'homme objet : la mode masculine de 1945 à nos jours. Marseille: Musées de Marseille , 1996
  • SCOPA-ZUCCHI, OSCAR (ed.). Vogue España 100 años de moda. Madrid; Barcelona; París: Condé Nast, 2000..
  • SICARD, MARIE-CLAUDE. Lujo, mentiras y marketing: ¿cómo funcionan las marcas de lujo? Barcelona: Gustavo Gili, 2007.
  • SMITH, PAUL JULIÁN. Contemporary Spanish culture: tv, fashion, art and film. Cambridge: Polity press, 2003.
  • URREA, INMACULADA. Coco Chanel: la revolución de un estilo. Barcelona: Ediciones Internacionales Universitarias, 1997
  • URREA, INMACULADA. Desvistiendo el siglo XX. Madrid: Ediciones internacionales universitarias, 1999
  • VÁSQUEZ ROCCA, ADOLFO. “La moda en la postmodernidad: deconstrucción del fenómeno fashion”. A: Nómadas: revista crítica de ciencias sociales y jurídicas, n. 11 (2005).
  • VILAR, MARÍA JOSÉ. Estética y tiranía de la moda. Barcelona: Planeta; Madrid: Editora Nacional, 1975.
  • VV.AA. Moda: una historia del siglo XX. TASCHEN BENEDIKT, 2012
  • WAUGH, NORAH. The cut of women's clothes 1600 – 1930 London: Faber and Faber, 1968.
Valora

Vídeo relacionat

Barcelona en tramvia, Ricardo Baños (1908)