Faldilla negra brodada

    next
    prev
  • Museu de la Pell d'Igualada (cc-by-nc-nd 4.0) Walden/Museu de la Pell d'Igualada
  • Museu de la Pell d'Igualada (cc-by-nc-nd 4.0) Walden/Museu de la Pell d'Igualada
  • Museu de la Pell d'Igualada (cc-by-nc-nd 4.0) Walden/Museu de la Pell d'Igualada
  • Museu de la Pell d'Igualada (cc-by-nc-nd 4.0) Walden/Museu de la Pell d'Igualada
  • Museu de la Pell d'Igualada (cc-by-nc-nd 4.0) Walden/Museu de la Pell d'Igualada

Faldilla negra brodada

Creador: 
Francisca Torra
Cronologia: 
1900-1909
Gènere: 
Dona

Faldilla d'un conjunt de dues peces, que configura un vestit. La faldilla, que presenta una estructura cònica, s'acompanyava de diversos enagos, que donaven volum. Aplics d'entredós i galó de vellut de seda amb motius ornamentals, amb una mica de cua. Forma una corol•la, que s'obre amb plecs (4 plecs cosits que s'obren al baix). Per darrere hi ha una acumulació de roba mitjançant un arrugat. Obertura parcial posterior, tancada amb clecs i dos gafets metàl•lics a la cintura. El baix s'ha reforçat amb una cinta amb escombreta. Faldilla folrada de seda amb un fris al baix, probablement per crear l'efecte frou-frou.

Vocabulari

Entredós

Tira estreta de punta, brodat, tul, punt reixat, etc., que es posa com a adornament entre dues peces de roba. (TERMCAT)

Galó

Teixit de passamaneria fort i estret, a manera de cinta. Podia ser de seda, cotó o llana, i de vegades fins i tot de fil d'or o argent. Aplicat per l'ornamentació d'indumentària o mobles o parament de la llar.

Clec

Botó de pressió, generalment metàl·lic.

Frou-frou

Mot onomatopeic emprat per descriure el soroll produït per la faldilla.

Gafet

Peça en forma de ganxo o croc que ficada dins d’una anelleta serveix per a cordar o descordar dues coses o parts d’una cosa. Gafeta: Anelleta per on es passa el gafet. Poden ser metàl•liques o bé fetes de fil.

Escombreta

Element de passamaneria acabat com un raspallet que es col·locava a la vora de la faldilla per evitar aixecar pols quan aquestes eren tan llargues que s'arrossegaven per terra.

Firma

Francisca Torra Confecciones Barcelona

D’aquesta modista no s’ha pogut localitzar gaire informació. A l’Anuari Riera de 1902 i 1905 Francisca Torra apareix al carrer Orient número 10 com a venedora de teixits de seda. L’any 1913 el seu nom apareix en un anunci de “Cierrapolleras 'Koh-i-noor' ” publicat a La Vanguardia el 6 de gener de 1913. Segons la informació del diari, estava establerta al Carrer Pau Claris número 60 de Barcelona i era considerada una modista ja “acreditada”, és a dir, a qui se li reconeixia una trajectòria en la creació de vestits.

Veure'n més +
Veure'n menys -

Context

1900-1909

La moda femenina d’aquest període continuà deudora del segle anterior, estretament vinculada amb l’artificialitat i l’excés. Encara es volia marcar la silueta en forma d’“essa” a través de la cotilla que s’ajustava a la cintura, donava volum a l’esquena, potenciava els costats i els malucs, i destacava el bust en forma de pit de colom (“pigeon breast”). La faldilla moldejava els costats, s’obria a partir dels genolls cobrint els peus i arrossegant-se per terra, en forma de corol·la. El vestit sastre, sorgit en l’anterior centúria, tingué una gran presència al llarg del segle XX, i anà augmentant gradualment la seva comoditat.

En aquesta dècada es produí una renovació en el vestit. Coincidint amb la Belle Époque, moment de gran fantasia, luxe i malbaratament en la societat europea del moment, que aproximadament durà fins a la primera guerra mundial. La línia en “essa” anà donant pas a la primacia de la recta i la verticalitat. Predominaven els grans barrets plans. Destacaven els vestits-folre, de línies rectes i la cintura alta, pròpia de les modes neoclàssiques d’estil imperi, encara que més relacionat amb la fase final d’aquesta moda per la inclusió de guarniments, en franges generalment en la part inferior, estampats – amb motius orientals– o volants, així com cua en algunes ocasions.

Grans figures d’aquestes modes foren la britànica Lucile, lady Duff-Gordon, i els francesos Jean Paquin i Paul Poiret. Aquest darrer uní les citades modes franceses de finals del segle XVIII i principis del XIX amb la decoració orientalista. El seu gran èxit fou l’eliminació de la cotilla cap al 1908.

A Espanya, seguint la nova tendència classicista, dissenyà vestits i teles Mariano Fortuny Madrazo (1871-1949), fill del pintor Mariano Fortuny (1838-1874). Els seus models més coneguts foren Knossos (1906) i Delfos (1907).

Tal com s’anunciava ja des de la segona meitat del segle XIX, la uniformitat fou la nota fonamental que en el segle XX definí el vestit masculí. A aquest aspecte s’hi uní la funcionalitat, valor que va difondre al continent la forma de vestir anglesa des de finals del segle XVIII, així com l’extensió de les peces esportives, amb origen també britànic. La jaqueta fou adoptada per totes les classes socials, fins i tot les treballadores, que la portaren en substitució de la brusa. En sentit invers, és interessant assenyalar una moda que cap a 1900 va recaure en la indumentària de les classes mitjana i alta, revestint-la de cert aire popular, visible en l’ús de jaqueta entallada i curta, el pantaló ample per la part baixa, el coll curt de la camisa, el mocador de seda al coll o la col·locació del barret fort (bombín) inclinat cap a davant, a més d’un pentinat que deixava caure diversos flocs de cabell sobre el front. Sobretot s’utilitzava una capa curta amb esclavina i folre de vellut verd o vermell, a voltes brodada, coneguda com pañosa.

Els vestits de cerimònia seguiren essent el frac, l’esmoquin i la levita per actes diürns, si bé aquesta darrera desaparegué després de la Primera Guerra Mundial. El vestit o tern es componia de les mateixes peces que l’integraven en el darrer terç del segle XIX: jaqueta, armilla – en ocasions de piqué blanc, especialment en el vestit de cerimònia– i pantaló.

...

El desenvolupament de la moda durant el segle XX va venir marcat pels diferents esdeveniments històrics. Si a Europa i als Estats Units les dues guerres mundials van ser d’especial rellevància, a Catalunya cal esmentar la successió de diferents règims: monarquia (Alfons XIII, 1902-1931; Juan Carlos I 1975-2014), dictadura (Primo de Rivera, 1923-1930; Francisco Franco, 1939-1975), i república (Segona República, 1931-1939), a més de la Guerra Civil (1936-39).

El segle XX suposà el triomf de la industrialització del sector tèxtil. Amb aquest un espectre de població molt més ampli que l’habitual fins llavors va poder accedir a certs productes d’ús minoritari, fet que accelerarà els canvis en la moda. Això implicà l’aparició i generalització de tendències consumistes en la indumentària, substituïnt les peces sense esperar que es fessin malbé, davant la necessitat creada de tenir el producte que dictava la moda. En aquest període la firma de les peces garantia el prestigi i reconeixement social de qui les posseïa. Les primeres cases d’alta costura, que ja havien aparegut a les darreries del segle anterior, es consolidaren, com les de Carolina Montagne, la de María Molist, El Dique Flontante o Santa Eulàlia. Malgrat estar restringida a una elit econòmica, l’alta costura seguí marcant la moda i establí tendències. No obstant, el major impacte social de la moda es produí a través del prêt-à-porter i la producció en sèrie que, tot recollint les tendències de l’alta costura, tingué una gran difusió a través dels mitjans de comunicació (La ilustración española y americana o Blanco y Negro).

Llevat d’algunes excepcions, se seguiren les línies de la moda internacional, especialment franceses en el vestit femení i angleses en el masculí. Això condicionà la manca de reconeixement dels creadors espanyols en el seu país, i com a conseqüència, el poc suport de la indústria. No fou fins la dècada dels anys 1970 i 1980  que es reactivà la indústria i el mercat espanyol amb el sorgiment d’una generació potent de disenyadors i el suport institucional, sobretot durant els anys vuitanta. Va ser durant la dècada següent, coincidint amb la internacionalització de la moda, quan la indústria local s’expandí fora de les fronteres.

Veure'n més +
Veure'n menys -

Fitxa tècnica

Número d'inventari: 
1055/2
Tipus de peça: 
Indumentària civil femenina
Denominació de la peça: 
Faldilla
Procedència: 
Barcelona; Catalunya
Any: 
1900-1909
Etiqueta: 
Ús: 
Exterior
Tècnica de confecció: 
Mixta
Tacte: 
Suau
Tipologia d'ús: 
Indumentària d'inspiració internacional
Ornamentació: 
PuntaPassamaneria
Color: 
Negres
Material: 
Seda

Bibliografia

  • BLANCO, M. “Traje Sastre (ca. 1905)”. Modelo del Mes. Los modelos más representativos de la Exposición; CARBONELL, S.; CASAMARTINA, J. Les fàbriques i els so mnis: Modernisme tèxtil a Catalunya. Terrassa: Centre de Documentació i Museu Tèxtil, 2002; Catàleg. Moderníssims. Terrassa: CDMT i Ajuntament de Terrassa, 2005
  • Valora

    Vídeo relacionat

    Barcelona en tramvia, Ricardo Baños (1908)

    Peces relacionades

    Cos negre de vestit

    1900-1909
    Cos de vestit

    Vestit negre de seda

    1900-1909
    Vestit