Vestit amb cos de teixit llavorat, faldilla de tafetà de cotó estampat i flors de plàstic

    next
    prev
  • Museu del Disseny de Barcelona (c) La Fotográfica/Rafael Vargas/Museu del Disseny de Barcelona

Vestit amb cos de teixit llavorat, faldilla de tafetà de cotó estampat i flors de plàstic

Creador: 
Manuel Bolaño
Cronologia: 
2010...
Gènere: 
Dona

Vestit de Manuel Bolaño (1984) de la col·lecció Cómo reparar un corazón roto, primavera–estiu 2012, realitzat a Barcelona l'any 2011. Premi 080 Barcelona Fashion, juliol 2011. El cos és de teixit llavorat, la faldilla de tafetà de cotó estampat i presenta flors de plàstic. Aquest vestit fa pensar en el Romanticisme per la decoració floral i la forma. La faldilla és lleugera, évasée, d’un teixit de cotó estampat que recorda les indianes. Està coberta a l’alçada dels malucs amb un faldó de la mateixa tela que dóna sensació de volum, com en els vestits inflats de principis del segle XIX. La part superior està feta amb un teixit llavorat i oberta al darrere amb laterals arrodonits. El vestit presenta una construcció complexa, ja que es tracta d’una sola peça que integra un cos sense mànigues, del qual surt per sota un pom de flors. Les col·leccions de Manuel Bolaño combinen la nostàlgia neoromàntica i l’ús de tècniques artesanals —com el ganxet o les puntes— amb conceptes contemporanis. Etiqueta: «MANUEL BOLAÑO». Donació Manuel Bolaño, 2013. Descripció de Teresa Bastardes i Sílvia Ventosa, Museu del Disseny de Barcelona

Vocabulari

Tafetà

Lligat fonamental de plana. Teixit en què trama i ordit s'entrecreuen un a un.

Faldó

Part d’una peça de vestir, o de l’armadura antiga, que penja sense cenyir-se al cos. (DIEC)

Firma

Manuel Bolaño

Format a l’Escola Superior de Disseny Felicidad Duce, Manuel Bolaño (Barcelona,1984) comença a treballar a l’equip de disseny de Mango, però ben aviat decideix crear la seva pròpia col·lecció. L'any 2007 rebrà el premi a la millor col·lecció a la passarel·la Bread & Butter Barcelona. Els seus inicis s’acompanyen d’altres reconeixements com el del Concursos de Joves Creadors de Madrid, del Festival Noovo de Santiago de Compostel·la i la participació al projecte Bressol de la Generalitat de Catalunya. L’any 2008 participa per primer cop a 080 Barcelona Fashion amb la col·lecció Viudas, una passarel·la on rebrà el premi a la millor col·lecció per a dona per “Algo de mí” l’any 2010 i per la col·lecció “Cómo reparar un corazón roto” l’any 2011.

Les seves creacions es defineixen per grans volums i per la relació amb les formes tant historicistes com futuristes. La recerca sobre amb les textures i les policromies ha conferit un estil molt personal a les seves peces, on recupera tècniques artesanes vinculades a les seves arrels gallegues.

Consultar el web de Manuel Bolaño

Veure'n més +
Veure'n menys -

Context

2010...

Veure'n més +
Veure'n menys -

Fitxa tècnica

Número d'inventari: 
MTIB4076_13
Tipus de peça: 
Indumentària civil femenina
Denominació de la peça: 
Vestit
Any: 
2011
Etiqueta: 
Ús: 
Exterior
Tècnica de confecció: 
Mixta
Tacte: 
RugósSuau
Tipologia d'ús: 
Indumentària d'inspiració internacional
Ornamentació: 
Motius floralsEstampatPunta
Color: 
BlancsGrocsRoses
Material: 
CotóPlàstic

Bibliografia

  • AMBROSE, GAVIN; Harris, Paul. Diccionario visual de la moda. Barcelona: Gustavo Gili, 2008.
  • BANDRÉS OTO, MARIBEL. El vestido y la moda. Barcelona: Larousse, 1998.
  • BAUDOT, FRANÇOIS. La moda en el siglo XX. GUSTAVO GILI, 2008
  • BAXTER-WRIGHT, EMMA [ET. AL.] Moda vintage: la evolución de la moda y el vestido en los últimos cien años. Barcelona: Parramón, 2008
  • BUXBAUM, GERDA (ed.) Iconos de la moda: el siglo XX. Barcelona: Electa, 2007.
  • CODINA, MÓNICA. “Crear moda, hacer cultura”. A: Ars Brevis: anuario de la Cátedra Ramón Llull Blanquerna, n. 10 (2004), p. 43-62.
  • CODINA, MÓNICA; MONTSERRAT HERRERO (eds.) Mirando la moda: once reflexiones. Madrid: Ediciones Internacionales Universitarias, 2004.
  • DELPIERRE, MADELEINE. Le costume: la haute couture de 1940 à nos jours. Paris: Flammarion , cop. 1991
  • Elio Berhanyer: 50 años de moda: exposició, Museo del Traje, CIPE. Madrid: Ministerio de Cultura, Subdirección General de Publicaciones, Información y Documentación, 2008.
  • FIGUERAS SERRA, JOSEFINA. Moda española: una historia de sueños y realidades. Madrid: Ediciones Internacionales Universitarias, 2003.
  • FUKAI, AKIKO (ed.) Moda: una historia desde el siglo XVIII al siglo XX : la colección del Instituto de la Indumentaria de Kioto Taschen , 2006
  • GOLBIN, PAMELA. Madeleine Vionnet: puriste de la mode. Paris: Arts décoratifs , 2009
  • HERRERO, MONSERRAT. “Fascinación a la carta: moda y posmodernidad”. A: Nueva revista de política, cultura y arte. N. 72 (nov.-dic. 2000), p. 79-87.
  • Inspiraciones: Mariano Fortuny y Madrazo: exposició, Museo del Traje – CIPE. Direcció, Eloy Martínez de la Pera Celada; textos, Eloy Martínez de la Pera Celada [et al.]. Madrid: Ministerio de Cultura, Subdirección General de Publicaciones, Información y Documentación, 2010.
  • La mirada de Vogue: exposición. Editor, Javier Pascual del Olmo; directora, Yolanda Sacristán; subdirector, Javier Fernández de Angulo; comissari, Rafael Levenfeld; coordinació, María Fitz James Stuart. Madrid: Museo del Traje, Centro de Investigación y Patrimonio Etnológico: Ediciones Condé Nast, 2004.
  • Manus x machina: fashion in an age of technology. New York: Metropolitan Museum of Art, 2016
  • MARTÍNEZ BARREIRO, ANA MARÍA. “La difusión de la moda en la era de la globalización”. A: Papers: revista de sociología, n. 81 (2006), p. 187-204.
  • MARTÍNEZ BARREIRO, ANA MARÍA. “La moda en las sociedades avanzadas”. A: Papers: revista de sociología, n. 54 (1998), p. 129-137.
  • MORALES, MARÍA LUZ. La moda: el traje y las costumbres en la primera mitad del siglo XX. Barcelona: Salvat, 1947.
  • Mutations: mode, 1960-2000. Exposició. Musée de la mode et du costume (París, França). Paris: Paris-musées, 2000.
  • NICOLÁS MARTÍNEZ, MARÍA DEL MAR. “Mariano Fortuny y Madrazo: vestidos y tejidos de la colección del Museo del Traje”. A: Indumenta: revista del Museo del Traje, n. 0 (2007), p. 113-122.
  • PARICIO ESTEBAN, PILAR. “El encuadre de la moda en los diarios españoles de información general de ámbito nacional (1900-1994)”. A: Revista Latina de comunicación social, n. 28 (2000), p. 1-4.
  • Paris-couture-années trente. Exposició. Paris-Musées : Société de l'histoire du costume , cop. 1987
  • REMAURY, BRUNO (ed.) Dictionnaire de la mode au XXe siècle Paris : Regard , cop. 1996
  • RIVIÈRE, MARGARITA. Diccionario de la moda: los estilos del siglo XX. Barcelona: Grijalbo, 1999.
  • SAILLARD, OLIVER; DUCHÊNE, VIRGINE, MANESCAU, JACQUELINE. L'homme objet : la mode masculine de 1945 à nos jours. Marseille: Musées de Marseille , 1996
  • SCOPA-ZUCCHI, OSCAR (ed.). Vogue España 100 años de moda. Madrid; Barcelona; París: Condé Nast, 2000..
  • SICARD, MARIE-CLAUDE. Lujo, mentiras y marketing: ¿cómo funcionan las marcas de lujo? Barcelona: Gustavo Gili, 2007.
  • SMITH, PAUL JULIÁN. Contemporary Spanish culture: tv, fashion, art and film. Cambridge: Polity press, 2003.
  • URREA, INMACULADA. Coco Chanel: la revolución de un estilo. Barcelona: Ediciones Internacionales Universitarias, 1997
  • URREA, INMACULADA. Desvistiendo el siglo XX. Madrid: Ediciones internacionales universitarias, 1999
  • VÁSQUEZ ROCCA, ADOLFO. “La moda en la postmodernidad: deconstrucción del fenómeno fashion”. A: Nómadas: revista crítica de ciencias sociales y jurídicas, n. 11 (2005).
  • VILAR, MARÍA JOSÉ. Estética y tiranía de la moda. Barcelona: Planeta; Madrid: Editora Nacional, 1975.
  • VV.AA. Moda: una historia del siglo XX. TASCHEN BENEDIKT, 2012
  • WAUGH, NORAH. The cut of women's clothes 1600 – 1930 London: Faber and Faber, 1968.
Valora